Loading latest news...

Media

zone

Starfreak stopt ermee

Cover Image for Starfreak stopt ermee
Ronny
Ronny

Kindermerk Starfreak Sluit Deuren na Verraad en Economische Realiteit

In 2019 viel het doek voor het kindermerk Starfreak, gevestigd aan de Grote Markt in Haarlem. Dit merk, duurzaam en eerlijk geproduceerd in Portugal, werd verkocht in meer dan 40 winkels verspreid over Nederland, België, Zweden en Denemarken. Een indrukwekkende prestatie, want het merk vond zijn weg naar enkele van de grootste en beste winkels van Nederland en België.

Geautomatiseerde Perfectie

Vanaf de productie in de fabriek tot de levering aan de winkels was het gehele proces volledig geautomatiseerd. Dit zorgde voor een vlekkeloos orderproces zonder menselijke tussenkomst, ondersteund door dubbele controles om fouten te voorkomen—en dat was terug te zien: 0 fouten in het orderproces. Zelfs met een hoge omzet en vele producten bleef de boekhouding door deze automatisering puur en zuiver, zonder dat er ook maar iets op aan te merken viel.

Zelfs kledingstukken met gebreken kregen binnen dit proces een tweede kans. Deze werden via een alternatieve route aangeboden, vaak tegen kostprijs, maar zonder verlies. Starfreak was aangesloten bij de expertgroepen van de Thuiswinkel Organisatie en liep voorop in productie, vermarkting en duurzaamheid binnen de productielijn. Alles was gericht op het realiseren van een zo laag mogelijke kostprijs, maar wel volgens de regels en ethiek van vandaag de dag.

Tegenslagen en Verraad in België

De problemen voor Starfreak begonnen in 2019, toen de toenmalige Belgische agent besloot de sample collectie niet terug te sturen. Een hele collectie verdween, en de agent was onbereikbaar. Het bleek bijzonder lastig om via juridische weg dit soort problemen aan te pakken.

Met een nieuwe agent in België leek het tij te keren: binnen een jaar groeide het merk van 8 naar 16 verkooppunten alleen al in België. De vreugde was echter van korte duur. De agent besloot het merk niet langer te vertegenwoordigen en ruilde het in voor een ander, vergelijkbaar merk. Dit betekende het begin van het einde voor Starfreak. In één klap gingen 16 verkooppunten verloren, inclusief de 6 die al eerder waren opgebouwd. De fabriek, die gewend was aan een bepaalde productie, moest plots drastische aanpassingen doorvoeren. Het merk stond voor de keuze: de collectie verkleinen of meer risico nemen. Om niet in de rode cijfers te belanden, werd de moeilijke beslissing genomen om de deuren te sluiten.

Duurzaamheid Blijkt Niet Genoeg

Tijdens deze periode werd veel geleerd over consumenten en hun koopgedrag. Hoewel duurzaamheid voor veel mensen belangrijk klinkt, blijkt dat consumenten vaak niet bereid zijn er meer voor te betalen. De hoge minimale afnames die de fabriek eiste, gecombineerd met de lage marges door het twee keer per jaar uitbrengen van nieuwe collecties, maakten de situatie nog moeilijker. Misschien was Starfreak gewoon te vroeg voor de tijd?

Srafreak

Starfreak was een voorloper op het gebied van innovatie en duurzaamheid in de kindermerkenmarkt. Maar soms blijkt dat zelfs dat niet voldoende is in een wereld waar prijs en economische tegenslagen de boventoon voeren.

De allerlaatste wintercollectie die niet in productie is gegaan:

Download de allerlaatste wintercollectie

Hieronder kun je een voorbeeld van de allerlaatste wintercollectie bekijken en het PDF-bestand downloaden.

Wintercollectie Preview

Download de PDF